Inne Other

12. Edycja Festiwalu Skrzyżowanie Kultur

Afro-kubańskie korzenne rytmy, gruzińscy górale, rytualna muzyka z Haiti, oraz melodie z Brazylii i Peru. 24 września rozpoczęła się 12 edycja najważniejszej imprezy world music w Polsce. Na scenie wystąpili znakomici muzycy i artyści z dziewięciu krajów, z trzech kontynentów. Usłyszeliśmy 26 unikalnych barw głosu i wokali z najdalszych zakątków świata.

Głos – wibracje wytwarzane przez struny głosowe – najdelikatniejszy i najbardziej sugestywny sposób wyrażania emocji i nastrojów. Najintymniejszy, najbardziej osobisty a zarazem najdoskonalszy naturalny instrument muzyczny. „Głos ma ogromną moc. Potrafi nas oczarować, ale i urazić. Zaintrygować i zmusić do działania. Głos ożywia muzykę, przenosi nas w odległe światy, opowiada niezwykłe  historie” – tłumaczyła tegoroczny temat festiwalu Maria Pomianowska – dyrektor artystyczna FSK.

„W tym roku, w szczególny sposób sięgnęliśmy do muzyki korzeni. Zaprosiliśmy do Warszawy pieśniarzy z dziewięciu krajów, z trzech kontynentów. Moc ich muzyki płynie z połączenia pradawnych pieśni z brzmieniem współczesności. Ci niezwykli artyści  poruszający się swobodnie w świecie muzyki tradycyjnej potrafią w subtelny sposób łączyć stare melodie z elektroniką, soulem, jazzem czy popem” – dodaje dyrektorka festiwalu.

Tegoroczną edycję Festiwalu Skrzyżowanie Kultur otworzyła legendarna pieśniarka pochodząca z Ameryki Południowej. 72. letnia  Susana Baca – dziś jedna z najważniejszych kobiet muzycznej sceny Peru, która oprócz niebywałych walorów wokalnych ma duże doświadczenie dyplomatyczne. Była minister kultury, laureatka dwóch nagród Latin Grammy z miłości do muzyki i kraju przodków wraca do niemal zapomnianych rytmów afro w muzyce peruwiańskiej. 

Na festiwalowej scenie wystąpiła również zjawiskowa i wymykająca się wszelkim schematom Ester Rada – energetyczna, charyzmatyczna, wschodząca gwiazda o żydowskich korzeniach reprezentująca nowy soul z elementami etiopskich wpływów. Alicja Keys określiła 31. letnią artystkę jednym słowem: „niesamowita”. Krytycy porównują ją do Elli Fitzgerald i Niny Simone. 

Obie piosenkarki obdarzone są magnetycznym poruszającym głosem. W swojej muzyce odważnie czerpią z brzmień wielu kultur.

Trzecim i jednym z najbardziej oczekiwanych koncertów tegorocznej edycji był występ amerykańsko-kubańskiego duetu - Tima Eriksena i Omara Sosy. Niezwykłość ich współpracy wynika z syntezy pozornie niemożliwych do połączenia elementów – amerykańskiego folku z punk rockowym brzmieniem reprezentowanym przez Eriksena oraz odważnych transowych rytmów z echem arabskiej lutni i elementami soulu i jazzu w wykonaniu Sosy, dzięki którym muzyk uważany jest za jednego z najoryginalniejszych i najodważniejszych artystów muzyki world XXI wieku. 


Festiwal trwał osiem dni w specjalnie zbudowanej na tę okoliczność przestrzeni przed Pałacem Kultury i Nauki (od ul. Świętokrzyskiej).W namiocie koncertowym  przeznaczonym dla ponad tysięcznej publiczności wystąpili ponadto muzycy z Brazylii, Libanu, USA, Gruzji, Kraju Basków, Haiti oraz Polski. 


Koncerty, których nie można było przegapić: Renata Rosa (Brazylia) – prawdziwy wulkan ekspresji, wokalistka, która podczas swoich występów przenosi publiczność w świat plemiennych społeczności, dzikich rytmów i robotniczego Sao Paolo oraz Chouk Bwa Libète (Haiti)– zespół etniczny, eksperymentujący z tradycją Vodou – opartą o rytualne  melodie, pieśni i tańce wzbogacone improwizacjami rytmicznymi rodem z pradawnej Afryki. Wielbiciele orientalnych pieśni docenili niezwykły talent Ghady Shbeir – libańskiej śpiewaczki mającej w swym repertuarze staro-arabskie melodie i pieśni sakralne. Ghada uznawana jest za jedną z najbardziej cenionych wokalistek koncertujących na Bliskim Wschodzie. Poza karierą solistyczną artystka uczy śpiewu w Narodowym Konserwatorium w Libanie.


***

Festiwal Skrzyżowanie Kultur odbywa się od 2005 r. Łącznie wystąpiło na nim 215 artystów z 61 krajów i 6 kontynentów. Jest największą w Polsce prezentacją muzyki świata i wielokulturowości. Program wydarzenia przygotowuje Rada Programowa: Maria Pomianowska (dyrektor artystyczna), Maciej Szajkowski, Marta Dobosz oraz Anna Szewczuk-Czech. Organizatorem festiwalu jest Stołeczna Estrada.