–
2024-05-19
65. Sezon Koncertów Chopinowskich: Krzysztof Jabłoński | Sinfonia Varsovia (dyr. Marta Kluczyńska)
Program:
[PL]
Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22
Koncert fortepianowy e-moll op. 11
[EN]
Andante spianato and Grande Polonaise in E flat major op. 22
Piano Concerto in E minor, Op. 11
Artyści:
[PL]
Krzysztof Jabłoński
Laureat III nagrody na XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1985) oraz czołowych nagród na wielu innych konkursach muzycznych, m.in. w Mediolanie (1980), Palm Beach (1988), Nowym Jorku (1989), Calgary (1992) oraz w Tel Avivie (1989).
Od ponad 30 lat Krzysztof Jabłoński jest aktywny jako solista i kameralista. Występuje na estradach całego świata. Wykonywał recitale w prestiżowej serii koncertów mistrzowskich w Filharmonii Berlińskiej. Występował m.in. z 18th Century Orchestra, Berner Symphonie-Orchester, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Duesseldorfer Symphoniker, Hamburger Symphoniker, Jenaer Philharmonie, Festival Orchestra of the Grand Teton Music Festival, Helsinki Philharmonic, Lahti Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra, Kirishima Festival Orchestra, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, NOSPR. Wśród artystów, z którymi współpracował jako kameralista są m.in. Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Teng Li, Tamaki Kawakubo, Jing Zhao, Roberto Díaz, Daniel Gaede.
Dokonał licznych nagrań dla radia i telewizji w wielu krajach. Ma w dorobku wiele płyt wydanych w Niemczech, Japonii i w Polsce. W ramach Wydania Narodowego Dzieł Fryderyka Chopina pod redakcją prof. Jana Ekiera zarejestrował komplety Etiud, Preludiów, Impromptus, a także Wariacje i Krakowiaka z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Nagrał też z Tomaszem Strahlem oraz Konstantym Andrzejem Kulką komplet dzieł kameralnych Chopina.
W 2006 roku otrzymał tytuł profesora. Jest regularnie zapraszany do prowadzenia wykładów, kursów mistrzowskich oraz do jury międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2023 był jurorem w Lang Lang Shenzhen Futian International Piano Festival Competition, the 5th China Shenzhen International Piano Concerto Competition, the 12th Gulangyu Piano Art Week Competition, 2023 ZJCM & DEQING International Piano Festival Competition, oraz RNCM James Mottram International Piano Competition. Od 2022 roku kieruje Wydziałem Fortepianu i Instrumentów Klawiszowych w The Chinese University of Hong Kong, Shenzhen (Head of Piano & Keyboard, Academic Leader of Piano & Keyboard, Tenured Professor). Wcześniej uczył także w Mount Royal University w Calgary, University of Calgary, a także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
[ENG]
Krzysztof Jablonski is a Laureate of the F. Chopin International Piano Competition in Warsaw in 1985. He has won numerous top prizes at international piano competitions in Milan, Palm Beach, Monza, Dublin, New York, and Calgary, and a Gold Medal at the Arthur Rubinstein International Piano Master Competition in Tel Aviv.
For more than 30 years, Jablonski has been active in performing solo and chamber music as well as with orchestras on stages in Europe, the Americas, Asia, and Israel in prestigious concert halls, including appearances on the Master Concert Series at Berliner Philharmonie. A frequent guest of many orchestras, performed under the baton of V. Gergiev, A. Boreyko, K. Penderecki, M. Pijarowski, J. Semkow, J. Kaspszyk, J. Maksymiuk, G. Nowak, F. Brueggen, W. Bothe, Y. Tezuka, T. Shimono, A. Wit, J. Krenz and with prominent ensembles such as Orchestra of the 18th Century, Berner Symphonie-Orchester, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Duesseldorfer Symphoniker, Hamburger Symphoniker, Jenaer Philharmonie, Festival Orchestra of the Grand Teton Music Festival, Helsinki Philharmonic, Lahti Symphony Orchestra, Tokyo Philharmonic Orchestra, Kyushu Symphony Orchestra, Kirishima Festival Orchestra, National Philharmonic Orchestra in Warsaw, National Polish Radio Symphony Orchestra in Katowice. As a chamber music recitalist, he performed with Tomasz Strahl, Tsuyoshi Tsutsumi, Arto Noras, Konstanty Andrzej Kulka, and Teng Li - to name just a few. He is a “Warsaw Piano Quintet” member, founded by W. Szpilman in 1962.
Jablonski’s somewhat romantic nature shaped his taste and interest in music. Besides the most famous works Jablonski has in his repertoire, he also plays some less-known compositions such as Concertos by F. Riess, H. Litolff, and E. Dohnanyi. He was invited to perform for ballet, opera, theatre spectacles, and spectacular, multi-discipline projects with multimedia presentations and lights, such as Scriabin's "Prometheus" with Duesseldorfer Symphoniker. A special place in his career has many collaborations with ballets: “Chopin - The Romantic Artist” choreographed by Patrice Bart, Ballet “Fortepianissimo” choreographed by Lorca Massine, “The Lady of the Camellias” choreographed by John Neumeier and “Our Chopin” choreographed by Liam Scarlett and Krzysztof Pastor at the National Opera in Warsaw. They were shown to the public multiple times; some were even played outside of Poland. Jablonski also performed the original piano version of Debussy's Pelleas et Melisande. He was invited to perform during the opening of the Wiener Opernball in Vienna together with the Vienna State Opera Ballet, choreographed by Giorgio Madia. He played for a crowd of twelve thousand with the Grant Park Orchestra and K. Urbanski at the Jay Pritzker Pavilion in Millennium Park in Chicago.
In February 2013, Jablonski performed Tchaikovsky’s Piano Concerto with Maestro Valery Gergiev and the Helsinki Philharmonic Orchestra during the fundraising event “Clean Baltic Sea Concert” in Helsinki. This performance was streamed live over the Internet and recorded by Finnish Radio and TV.
2013 also brought Jablonski to Japan, where he performed Beethoven's Concerto with the Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra following his successful appearances with the Kirishima Festival Orchestra in 2012. In 2014, he played during the Kirishima Festival again. In 2015, celebrating 30 years of his artistic career, he performed Chopin’s Concerto No. 1 with the Yomiuri Nippon Symphony Orchestra - the same Piano Concerto he played during the Finals of the F. Chopin Piano Competition in Warsaw in 1985, where his international career began. Also, in 2015, he performed Chopin’s E minor Concerto once more with the Warsaw Philharmonic under the baton of Maestro Jacek Kaspszyk. Jablonski concluded his anniversary year performing Saint-Saëns' 2nd Piano Concerto in G minor with Warsaw Philharmonic under the direction of Patrick Fournillier in February 2016.
He has made live recordings for radio and television in many countries and numerous CDs in Germany, Japan, and Poland. The F. Chopin National Institute invited him to record complete works by Chopin both on modern and historical pianos. Two first CDs (Etudes) were released in 2016 and 2017, and more will come soon. Jablonski himself says it is his once-in-a-lifetime project, but he hopes to be able to complete this work in a few years.
Studied with Janina Butor and Prof. Andrzej Jasiński, he has worked during master classes with R. Kerer and N. Magaloff. He graduated with honors in 1987 from the Academy of Music in Katowice and later earned his Doctorate in 1996. He was a tenured professor at The F. Chopin University of Music in Warsaw from 2004 to 2017 and a piano faculty member at the Mount Royal University - The Conservatory in Calgary and the University of Calgary. He has been a Morningside Music Bridge Program faculty member since 1998. He was also a Professor at the Faculty of Fine Arts of the University of Lethbridge from 2016 to 2017. In addition to academic responsibilities, he presents master classes and lectures. He has delivered seminars for piano teachers. Jablonski specializes in piano technique, helping many people achieve better results.
He is a jury member at international piano competitions, including Chopin Piano Competitions in Warsaw, Toronto/Mississauga (Chair of the Jury), Miami, Tokyo, and Foshan in China. He was recently on the Jury of the Lang Lang Shenzhen Futian International Piano Festival Competition, the 3rd International Competition of Polish Music in Rzeszów, Poland (Chair of the Jury), the 5th China Shenzhen International Piano Concerto Competition, the 12th Gulangyu Piano Art Week Competition, 2023 ZJCM & DEQING International Piano Festival Competition, and RNCM James Mottram International Piano Competition.
Jablonski is the Head of Piano and keyboard and Academic Leader of Piano and keyboard at The Chinese University of Hong Kong, Shenzhen. He performed with the Shenzhen Symphony Orchestra in January 2023 during the final GBA Festival concert and during the 2023 Belt and Road International Music Festival opening concert in September 2023.
Fot. Bartek Barczyk
[PL]
Sinfonia Varsovia
Sinfonia Varsovia jest ambasadorką polskiej kultury muzycznej od początków swojego istnienia. Orkiestra od 40 lat stale gości na zagranicznych i krajowych estradach. Jej zagraniczne podróże to tysiące spotkań z dyrygentami, kompozytorami, solistami, wreszcie – publicznością.
Zespół kontynuuje tradycję założonej w 1972 Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka, z której wyłonił się w wyniku powiększenia jej składu. Impulsem do tego był przyjazd w 1984 legendarnego skrzypka Yehudiego Menuhina, który niebawem objął funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta na zaproszenie dyrektorów Franciszka Wybrańczyka i Waldemara Dąbrowskiego. „Praca z żadną inną orkiestrą nie dała mi tyle satysfakcji, co moja praca, w charakterze solisty i dyrygenta, z orkiestrą Sinfonia Varsovia” – wypowiadał się w wywiadach.
Na przestrzeni lat Sinfonia Varsovia zagrała ponad 4 000 koncertów, występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata pod batutą takich dyrygentów, jak Claudio Abbado, Emmanuel Krivine, Witold Lutosławski, Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk i Krzysztof Penderecki (który w latach 1997–2020 był dyrektorem muzycznym, a następnie artystycznym tego zespołu), oraz u boku takich solistów, jak Piotr Anderszewski, Martha Argerich, Alfred Brendel, Gidon Kremer, Nikolai Lugansky, Anne-Sophie Mutter, Maria João Pires i Mścisław Rostropowicz.
Sinfonia Varsovia nagrała ponad 300 płyt, m.in. dla wytwórni Decca, Deutsche Grammophon, Naxos, Sony i Warner. Zarejestrowany repertuar obejmuje dzieła od XVIII wieku po współczesność. Szczególne miejsce w programie koncertów orkiestry zajmuje muzyka polskich twórców, ma ona na swoim koncie liczne prawykonania dzieł kompozytorów takich, jak Henryk Mikołaj Górecki, Paweł Mykietyn i Krzysztof Penderecki.
Sinfonia Varsovia zainicjowała konkurs na projekt architektoniczny centrum muzyki z największą salą koncertową w Polsce. Inwestycja jest realizowana dzięki wsparciu finansowemu m.st. Warszawy.
Od 2004 obowiązki dyrektora sprawuje Janusz Marynowski.
[ENG]
Sinfonia Varsovia has been an ambassador of Polish musical culture since its inception. For over 40 years, the Orchestra has been a regular guest on foreign and domestic stages. Its foreign travels include thousands of meetings with conductors, composers, soloists, and finally – audiences.
The ensemble continues the tradition of Jerzy Maksymiuk’s Polish Chamber Orchestra, founded in 1972, from which it emerged as a result of its enlargement. The impulse to expand the ensemble was provided in 1984 by the arrival of the legendary violinist Yehudi Menuhin, who soon took over as the first guest conductor at the invitation of directors Franciszek Wybrańczyk and Waldemar Dąbrowski. “Working with no other orchestra gave me as much satisfaction as my work, as soloist and conductor, with the Sinfonia Varsovia Orchestra” – he said in interviews.
Over the years, Sinfonia Varsovia has played more than 4,000 concerts, performing in some of the world’s most prestigious concert halls under conductors such as Claudio Abbado, Emmanuel Krivine, Witold Lutosławski, Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk and Krzysztof Penderecki (who in 1997 became the music director, and in June 2003 the artistic director of the ensemble), and alongside such soloists as Piotr Anderszewski, Martha Argerich, Alfred Brendel, Gidon Kremer, Nikolai Lugansky, Anne-Sophie Mutter, Maria João Pires and Mstislav Rostropovich.
Sinfonia Varsovia has made more than 300 records, including for Decca, Deutsche Grammophon, Naxos, Sony, and Warner. The recorded repertoire includes works from the 18th century to the present day. A special place in the Orchestra’s concert program is occupied by the works of Polish composers; it has premiered numerous works by composers such as Henryk Mikołaj Górecki, Paweł Mykietyn and Krzysztof Penderecki.
Sinfonia Varsovia has initiated a competition for the architectural design of a music center with the largest concert hall in Poland. The investment is being made with financial support of the Capital City of Warsaw.
Since 2004, the director’s duties have been performed by Janusz Marynowski.
fot. Karpati/Zarewicz
[PL]
Marta Kluczyńska
Dyrygentka o bogatym repertuarze operowym, baletowym i symfonicznym, Stale poszukuje nowych dróg interpretacyjnych i nieoczywistego repertuaru wartego pokazania szerokiej publiczności.
Jest pomysłodawczynią i dyrygentką cyklu koncertowych wykonań zapomnianych polskich oper w Teatrze Wielkim Operze Narodowej (2022 - Henryk Jarecki Barbara Radziwiłłówna, 2024 - Ludomir Różycki Beatrix Cenci). W roku 2021 została mianowana kierownikiem muzycznym Polskiego Baletu Narodowego. Od roku 2018 obejmuje dyrekcję muzyczną corocznych plenerowych widowisk operowych przed Pałacem w Nieborowie, (2018 - Antoni Radziwiłł Faust, 2019 - W. A. Mozart Don Giovanni, 2021 - W. Żeleński Goplana, 2022 - K. Kurpiński Szarlatan czyli Wskrzeszanie umarłych, 2023 - W.A. Mozart Czarodziejski Flet, 2024 - A. Dvorak Rusałka).
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. W roku 2019 wzięła udział w programie Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival (Wielka Brytania, 2010) i w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence (Francja, 2011, warsztaty prowadzone przez Petera Eötvösa; 2019 warsztaty Katie Mitchell).
Od sezonu artystycznego 2008/09 związana jest z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie zadebiutowała w wieku 24 lat, prowadząc spektakl W krainie czarodziejskiego fletu. Następnie powierzono jej do prowadzenia spektakle operowe, m.in.: Straszny dwór, Sen nocy letniej B. Brittena, prawykonania oper w ramach Projektu ‘P’ — dla głosów i rąk Jagody Szmytki, Transcryptum Wojtka Blecharza, Zwycięstwo nad słońcem Sławomira Wojciechowskiego,
Solarize Marcina Stańczyka oraz baletowe: Romeo i Julia, Dziadek do orzechów, Giselle, Bajadera, Don Kichot, Korsarz, Tristan i wiele innych.
Współpracowała także z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Wrocławską, Polską Operą Królewską, Landestheater Coburg. Operą na Zamku w Szczecinie. Prowadziła koncerty symfoniczne m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonieorchester Wuppertal, Orkiestrą Filharmonii Sarajewskiej, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie, Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną UMFC.
Wcześniej doświadczenie zdobywała jako dyrygent asystent w Operze Narodowej współpracując m.in. z Valerym Gergievem, Markiem Minkowskim, Stefanem Solteszem, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem czy Gabrielem Chmurą. Była także asystentem dyrygenta podczas produkcji opery Tannhäuser w Teatro Municipal de Santiago (Chile) oraz w Orkiestrze Sinfonia Varsovia.