Logo stołeczna estrada

Stołeczna
Estrada

65. Sezon Koncertów Chopinowskich: Leonora Armellini | Sinfonia Varsovia (dyr. Marta Kluczyńska)


2024-05-19

65. Sezon Koncertów Chopinowskich: Leonora Armellini | Sinfonia Varsovia (dyr. Marta Kluczyńska)

Program:

[PL]

Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22

Koncert fortepianowy f-moll op. 21

[EN]

Andante spianato and Grande Polonaise in E flat major op. 22

Piano Concerto in F minor, Op. 21

Artyści:

Fot. Lodovica Barbiero

[PL]

Leonora Armellini

Jako bardzo młoda pianistka Leonora Armellini zdobyła Nagrodę Janiny Nawrockiej za „niezwykłą muzykalność i piękno brzmienia” na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2010 roku. Sukces ten potwierdziła zdobywając V nagrodę na Konkursie Chopinowskim w 2021 roku. ​

Pianistka urodziła się w Padwie w roku 1992.  W wieku 12 lat ukończyła z wyróżnieniem tamtejsze konserwatorium. Wkrótce potem zdobyła pierwszą nagrodę na krajowym konkursie „Premio Venezia” (2005) i na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. C. Togniego w Brescii w kategorii fortepianu z towarzyszeniem orkiestry (2009). W tym czasie była laureatką licznych nagród i finalistką XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Busoniego.

Mając 17 lat Leonora Armellini ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną św. Cecylii w Rzymie, gdzie studiowała pod kierunkiem Sergio Perticaroliego. Na jej artystyczny rozwój wpływ także miała Lilya Zilberstein (Musikhochschule Hamburg) i Boris Petrushansky (Accademia Pianistica “Incontri col Maestro”, Imola).

Pianistka ma na swoim koncie ponad 500 występów w prestiżowych salach koncertowych świata - Carnegie Hall w Nowym Jorku, Teatr Maryjski w Petersburgu, Salle Cortot w Paryżu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Teatro La Fenice w Wenecji, Steinway Hall w Londynie, a także w Korei Południowej, Tokio i Pekinie.

Leonora występowała zarówno solo jak i z towarzyszeniem orkiestr, m.in. z Orchestra Teatro “La Fenice” di Venezia, Orchestra di Padova e del Veneto, Orchestra dell’Arena di Verona, Orchestra da Camera del Teatro “Alla Scala” di Milano, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, “Sinfonią Varsovią”, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej i Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, pod dyrekcją  Alexandrar Rabinovicha-Barakowskiego, Jacka Kaspszyka, Andrea Battistoni,  Zoltana Pesko i innych mistrzów batuty.

Pianistka uwielbia muzykę kameralną.  Regularnie występuje z zespołami kameralnymi FortePiano Trio i Duo Pianistico di Padova.  Z AMAR Trio zdobyła prestiżową nagrodę “Abbiati Prize” za wykonanie muzyki kameralnej, przyznawaną przez Stowarzyszenie Włoskich Dziennikarzy Muzycznych.

Leonora Armellini ma w swym dorobku wiele nagrań płytowych, na których utrwaliła m. in. oba koncerty Chopina, utwory Schumanna, Brahmsa i Poulenca.   Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Fortepianu Konserwatorium Muzycznego Antonio Buzzollego w Adrii (Włochy).

[ENG]

Leonora Armellini was a very young winner of the “Janina Nawrocka Prize” for the “extraordinary musicality and beauty of sound” at the F. Chopin Piano Competition in Warsaw (2010). Her result was brilliantly confirmed in the 2021 edition, with a Fifth Prize that makes her the first Italian woman to have climbed the heights of the competition considered as the top of international pianism.

Leonora Armellini was born in Padua (Italy) in 1992. She graduated summa cum laude from the Padova Conservatory at the age of 12 with Laura Palmieri then won the first prizes at the “Premio Venezia” (2005) and at the “C. Togni” International Piano Competition in Brescia in the section piano and orchestra (2009). ​

Finalist at the XVI Busoni International Piano Competition, she achieved many awards for her qualities and artistic career such as the “Galileo 2000” for her “great courage and talent”, received by Zubin Mehta.

She graduated summa cum laude at the age of 17 at the National Academy of S. Cecilia in Rome, under the guidance of Sergio Perticaroli and her artistic development is also influenced by Lilya Zilberstein (Musikhochschule Hamburg) and Boris Petrushansky (Accademia Pianistica “Incontri col Maestro”, Imola).

She made more than 500 public appearances in important concert halls and festivals worldwide (Carnegie Hall – New York, Mariinsky Theater – Saint Petersburg, Salle Cortot – Paris, National Philharmonic – Warsaw, Teatro La Fenice – Venice, Steinway Hall – London, Tongyeong Concert Hall – South Korea, Musashino Concert Hall – Tokyo, Millennium Monument Theater – Beijing, Martha Argerich Project – Lugano, to name a few). Leonora performed as a soloist with many orchestras, (Orchestra Teatro “La Fenice” di Venezia, Orchestra di Padova e del Veneto, Orchestra dell’Arena di Verona, Orchestra da Camera del Teatro “Alla Scala” di Milano, Warsaw Philharmonic, “Sinfonia Varsovia”, Cracow Philharmonic, Ukraine National Orchestra, Belarus Symphonic Orchestra, Symphonic Orchestra of Lodz Philarmonic, …) conducted by Alexander Rabinovich-Barakowsky, Jacek Kaspszyk, Ola Rudner, Andrea Battistoni, Claudio Scimone, Zoltan Pesko, Anton Nanut, Massimiliano Caldi, Christian Benda, Bassem Hakiki, etc.

Leonora is very passionate about chamber music: she plays regularly in the FortePiano Trio and the Duo Pianistico di Padova, and as a member of the AMAR Trio won the prestigious “Abbiati Prize” for chamber music assigned by Italian Association of Music Journalists.

She has recorded many CD, including the two Chopin Piano Concertos, the complete Album for the Youth by Schumann, the complete music for two pianos by Brahms and Poulenc Concerto for two pianos and orchestra (Duo Pianistico di Padova, with Mattia Ometto) and a lot of her concerts and interviews were broadcast by Italian and international TVs and radios: worth to mention are her appearance as a special guest in “Sanremo Festival” 2013, broadcasted worldwide by RAI TV, the recitals for “I Concerti del Quirinale” in Rome for RAI Radio 3, a piano recital and Beethoven Piano Concerto n. 1 with Orchestra di Padova e del Veneto conducted by Marco Angius for Rai 5.

She wrote a book in collaboration with Matteo Rampin, “Mozart era un figo, Bach ancora di più”, reprinted eight times and translated in Spanish.

She is currently Faculty Member of Piano at the Buzzolla Conservatory of Music in Adria (Italy).

Fot. Bartek Barczyk

[PL]

Sinfonia Varsovia

Sinfonia Varsovia jest ambasadorką polskiej kultury muzycznej od początków swojego istnienia. Orkiestra od 40 lat stale gości na zagranicznych i krajowych estradach. Jej zagraniczne podróże to tysiące spotkań z dyrygentami, kompozytorami, solistami, wreszcie – publicznością.

Zespół kontynuuje tradycję założonej w 1972 Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka, z której wyłonił się w wyniku powiększenia jej składu. Impulsem do tego był przyjazd w 1984 legendarnego skrzypka Yehudiego Menuhina, który niebawem objął funkcję pierwszego gościnnego dyrygenta na zaproszenie dyrektorów Franciszka Wybrańczyka i Waldemara Dąbrowskiego. „Praca z żadną inną orkiestrą nie dała mi tyle satysfakcji, co moja praca, w charakterze solisty i dyrygenta, z orkiestrą Sinfonia Varsovia” – wypowiadał się w wywiadach.

Na przestrzeni lat Sinfonia Varsovia zagrała ponad 4 000 koncertów, występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata pod batutą takich dyrygentów, jak Claudio Abbado, Emmanuel Krivine, Witold Lutosławski, Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk i Krzysztof Penderecki (który w latach 1997–2020 był dyrektorem muzycznym, a następnie artystycznym tego zespołu), oraz u boku takich solistów, jak Piotr Anderszewski, Martha Argerich, Alfred Brendel, Gidon Kremer, Nikolai Lugansky, Anne-Sophie Mutter, Maria João Pires i Mścisław Rostropowicz.

Sinfonia Varsovia nagrała ponad 300 płyt, m.in. dla wytwórni Decca, Deutsche Grammophon, Naxos, Sony i Warner. Zarejestrowany repertuar obejmuje dzieła od XVIII wieku po współczesność. Szczególne miejsce w programie koncertów orkiestry zajmuje muzyka polskich twórców, ma ona na swoim koncie liczne prawykonania dzieł kompozytorów takich, jak Henryk Mikołaj Górecki, Paweł Mykietyn i Krzysztof Penderecki.

Sinfonia Varsovia zainicjowała konkurs na projekt architektoniczny centrum muzyki z największą salą koncertową w Polsce. Inwestycja jest realizowana dzięki wsparciu finansowemu m.st. Warszawy.

Od 2004 obowiązki dyrektora sprawuje Janusz Marynowski.

[ENG]

Sinfonia Varsovia has been an ambassador of Polish musical culture since its inception. For over 40 years, the Orchestra has been a regular guest on foreign and domestic stages. Its foreign travels include thousands of meetings with conductors, composers, soloists, and finally – audiences.

The ensemble continues the tradition of Jerzy Maksymiuk’s Polish Chamber Orchestra, founded in 1972, from which it emerged as a result of its enlargement. The impulse to expand the ensemble was provided in 1984 by the arrival of the legendary violinist Yehudi Menuhin, who soon took over as the first guest conductor at the invitation of directors Franciszek Wybrańczyk and Waldemar Dąbrowski. “Working with no other orchestra gave me as much satisfaction as my work, as soloist and conductor, with the Sinfonia Varsovia Orchestra” – he said in interviews.

Over the years, Sinfonia Varsovia has played more than 4,000 concerts, performing in some of the world’s most prestigious concert halls under conductors such as Claudio Abbado, Emmanuel Krivine, Witold Lutosławski, Lorin Maazel, Jerzy Maksymiuk and Krzysztof Penderecki (who in 1997 became the music director, and in June 2003 the artistic director of the ensemble), and alongside such soloists as Piotr Anderszewski, Martha Argerich, Alfred Brendel, Gidon Kremer, Nikolai Lugansky, Anne-Sophie Mutter, Maria João Pires and Mstislav Rostropovich.

Sinfonia Varsovia has made more than 300 records, including for Decca, Deutsche Grammophon, Naxos, Sony, and Warner. The recorded repertoire includes works from the 18th century to the present day. A special place in the Orchestra’s concert program is occupied by the works of Polish composers; it has premiered numerous works by composers such as Henryk Mikołaj Górecki, Paweł Mykietyn and Krzysztof Penderecki.

Sinfonia Varsovia has initiated a competition for the architectural design of a music center with the largest concert hall in Poland. The investment is being made with financial support of the Capital City of Warsaw.

Since 2004, the director’s duties have been performed by Janusz Marynowski.

fot. Karpati/Zarewicz

[PL]

Marta Kluczyńska

Dyrygentka o bogatym repertuarze operowym, baletowym i symfonicznym, Stale poszukuje nowych dróg interpretacyjnych i nieoczywistego repertuaru wartego pokazania szerokiej publiczności.

Jest pomysłodawczynią i dyrygentką cyklu koncertowych wykonań zapomnianych polskich oper w Teatrze Wielkim Operze Narodowej (2022 - Henryk Jarecki Barbara Radziwiłłówna, 2024 - Ludomir Różycki Beatrix Cenci). W roku 2021 została mianowana kierownikiem muzycznym Polskiego Baletu Narodowego. Od roku 2018 obejmuje dyrekcję muzyczną corocznych plenerowych widowisk operowych przed Pałacem w Nieborowie, (2018 - Antoni Radziwiłł Faust, 2019 - W. A. Mozart Don Giovanni, 2021 - W. Żeleński Goplana, 2022 - K. Kurpiński Szarlatan czyli Wskrzeszanie umarłych, 2023 - W.A. Mozart Czarodziejski Flet, 2024 - A. Dvorak Rusałka).

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. W roku 2019 wzięła udział w programie Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival (Wielka Brytania, 2010) i w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence (Francja, 2011, warsztaty prowadzone przez Petera Eötvösa; 2019 warsztaty Katie Mitchell).

Od sezonu artystycznego 2008/09 związana jest z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie zadebiutowała w wieku 24 lat, prowadząc spektakl W krainie czarodziejskiego fletu. Następnie powierzono jej do prowadzenia spektakle operowe, m.in.: Straszny dwór, Sen nocy letniej B. Brittena, prawykonania oper w ramach Projektu ‘P’ — dla głosów i rąk Jagody Szmytki, Transcryptum Wojtka Blecharza, Zwycięstwo nad słońcem Sławomira Wojciechowskiego,
Solarize Marcina Stańczyka oraz baletowe: Romeo i Julia, Dziadek do orzechów, Giselle, Bajadera, Don Kichot, Korsarz, Tristan i wiele innych.

Współpracowała także z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Wrocławską, Polską Operą Królewską, Landestheater Coburg. Operą na Zamku w Szczecinie. Prowadziła koncerty symfoniczne m.in. z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonieorchester Wuppertal, Orkiestrą Filharmonii Sarajewskiej, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie, Orkiestrą Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Filharmonii Zielonogórskiej, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną UMFC.
Wcześniej doświadczenie zdobywała jako dyrygent asystent w Operze Narodowej współpracując m.in. z Valerym Gergievem, Markiem Minkowskim, Stefanem Solteszem, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem czy Gabrielem Chmurą. Była także asystentem dyrygenta podczas produkcji opery Tannhäuser w Teatro Municipal de Santiago (Chile) oraz w Orkiestrze Sinfonia Varsovia.

 

Łazienki Królewskie w Warszawie
Agrykola 1
Warszawa, 00-460

Zobacz cały kalendarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies.

Skip to content